Efter lang tids corona-forbud mod brug af klubbens resourcer, havde Klaus inviteret på RIB tur. Valget faldt på vraget ”Vapper”, som han roste og kun har dykket på med fremragende sigt på 13-20 meter.

“Vapper” var en udtjent Estlandsk trawler på 115 meter, som sank den 19.12.1994. Det var under bugsering fra Estland til Indien (nedskrotning) da slæbetrossen til “Vapper” knækkede, og pga. de hårde vejrforhold tog skibet vand ind og sank på nuværende position 55:14,44N 12:48,03E. Vraget befinder sig på en dybde fra 6-25 meter og ligger midt imellem en nordlig og sydlig kompasafmærkning ude i Østersøen.

Vi startede ved klubben ved 08 tiden og fyldte flasker. Der var nogle overvejelser om at dykke på nitrox for at give længere bundtid uden deco. Klaus havde planer om et ekstra langt dyk (60 min) da han dykker CCR (rebreather) men det blev fravalgt. I stedet faldt valget på 2 stk 15L flasker samt en 7 Alu stage til første dyk. Nicholai på dobbeltsæt og jeg (Martin) på 15 liters luft.

Vi besluttede os at tage til Dragør havn. Efter at have søsat RIB’en, pakket diverse udstyr og fået dragter på forlod vi havnen ved 11 tiden. Der var en lang sejltur foran os, men selvom vejret var fornuftigt, tog det alligevel en times tid, før vi ankom til vraget.

Ved ankomst lå dykkerskibet ”Inga” allerede ved positionen. Det var Frømandsklubben Helgoland, som havde taget den lange vej (3-4 timer), men skibet var til gengæld udstyret med spisestue, køkken og kompressor.

Vi fortøjrede RIB’en til Inga og gjorde os klar. Nikolaj og jeg (Martin) tog det 1. dyk og gik ned via Inga’s torv, der allerede var bundet til vraget.

Vapper er et stort vrag, så vi besluttede at starte med et hurtigt kig på skruen og roret (ca.25 m) og bagefter bevæge os op på dækket (lavere dybde). Skorstene var faldet sammen, så dækket var rodet, og da sigtbarheden var dårlig, var det svært at få et overblik. Hele skibet er dækket af muslinger, og der var en del skader på styrhuset.

Efter ca. 30 minutter var det tid at komme opad. Næste hold bestod af Jakob og Klaus, men Jakob glemte sin lygte og med den dårlige sigtbarhed på 2-4 meter, blev det vist en lidt kedeligt oplevelse af vraget.

Efter et par timers afgasning, tog begge makkerpar et ekstra dyk og denne gang huskede Jakob sin lygte 😊.

En lidt hård og lang sejtur tilbage til Dragør havn, krydderet med et enkelt ”motorstop” pga. skift af brændstoftank. Efter den sædvanlige rengøring af RIB og nedpakning af udstyr var vi tilbage ved klubben omkring 20:30.

Alt I alt en meget fin tur, og glimrende måde at fejre Kristi Himmelfartsdag.

 

/Martin